Cholesterol w diecie

Cholesterol to organiczny związek chemiczny, który występuje w każdym organizmie człowieka. Jest niezbędny do syntezy witaminy D3 oraz hormonów. Pełni również istotną rolę przy budowie błony komórkowej oraz produkcji kwasów żółciowych.

Niestety, niewłaściwe odżywianie może skutkować gromadzeniem się cholesterolu LDL w organizmie i odkładaniu w postaci blaszki miażdżycowej. To z kolei doprowadzić może do wystąpienia tzw. choroby wieńcowej.

Co to jest choroba wieńcowa?
Praca mięśnia sercowego możliwa jest tylko i wyłącznie wówczas, gdy poprzez tętnice sercowe dostarczany jest tlen i wartości odżywcze. W przypadku, gdy dochodzi do zwężenia tętnic – praca serca jest osłabiona i pojawiają się tzw. bóle wieńcowe.

Miażdżyca może być jednak chorobą, która doprowadzi do defektów innych narządów i układów wewnętrznych, nie tylko serca.

Co przyczynia się do powstawania blaszek miażdżycowych?
Powstawanie blaszek miażdżycowych i tym samym zwężenia żył oraz tętnic może być uwarunkowane przez szereg czynników, a mianowicie:

  • dym tytoniowy (zarówno czynne, jak i bierne palenie papierosów)
  • składniki diety
  • brak aktywności fizycznej

Cholesterol w diecie – co jeść, aby obniżyć cholesterol LDL?
Od dawna wiadomo, że najskuteczniejszą bronią przeciwko cholesterolowi jest zmiana nawyków żywieniowych. Oczywiście, nie daje ona natychmiastowych rezultatów, ale jest niezwykle skuteczne w tzw. leczeniu długofalowym.

Dieta antycholesterolowa to nic innego jak jadłospis, który ubogi jest w produkty zawierające dużą ilość złego cholesterolu LDL. Najpopularniejszą dietą antycholesterolową jest dieta śródziemnomorska. Przedstawiamy jej najważniejsze zasady:

  1. Podstawą diety są warzywa i owoce (surowe, gotowane, przygotowywane na parze).
  2. Źródłem białka są ryby (tylko i wyłącznie morskie).
  3. Tłuszcz przyjmujemy tylko pod postacią oliwy z oliwek (opcjonalnie: migdały).
  4. Całkowicie rezygnujemy z napojów gazowanych i słodzonych.
  5. Bezwzględnie zakazane jest spożywanie chipsów, fast-foodów oraz słodyczy.

Dieta antycholesterolowa ma być po prostu zdrowa. Jest dosyć rygorystyczna, ale nie można powiedzieć, by była niesmaczna. Wprawiona kucharka potrafi przygotować prawdziwą ucztę z dozwolonych składników.

Kiedy cholesterol zacznie się obniżać?
Wiele osób, błędnie zakłada, że dieta jest lekiem na całe zło. Otóż, to rozwiązanie, które jest skuteczne, ale… jego efekty pojawiają się naprawdę powoli. Zwykle, dieta antycholesterolowa przynosi wymierne rezultaty dopiero po kilku tygodniach stosowania.

Warto jednak przy tym zaznaczyć, że nie ma absolutnie żadnych przeciwwskazań, aby do stosowania jadłospisu dołączyć kurację farmakologiczną. W aptekach dostępne jest wiele skutecznych produktów, które pozwolą obniżyć poziom cholesterolu – raz na zawsze.

Łatwiejsza profilaktyka
Co oczywiste – także w przypadku leczenia zbyt wysokiego poziomu cholesterolu należy pamiętać o podstawowej teorii dotyczącej zdrowia: łatwiej zapobiegać, aniżeli leczyć. W tym powiedzeniu jest mnóstwo prawdy! Wszak, w momencie kiedy nasz organizm jest zdrowy, a poziom cholesterolu nie przewyższa normy – możemy sobie pozwolić na fast-fooda, słodycze czy chipsy. Dlatego też, nawet jeśli problem Ciebie nie dotyczy – nie zapominaj o tym, iż nieprawidłowości w diecie bardzo szybko mogą skutkować podwyższeniem poziomu cholesterolu i nie tylko!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *